BUSINESS BYTES

Hvorfor er sponsorer så vigtige for digitale projekter?

  • Slået op for 2 år siden
  • 3 min. læsning

Nogle af medarbejderne i din organisation vil være alle tiders til at komme med idéer. Andre, som f.eks. projektledere, har talent for at omsætte modeller til virkelighed ved at finde de rette tekniske ressourcer og medarbejdertalenter. Men fantastiske idéer og ledelse hjælper kun et stykke ad vejen.

Medarbejdere, der ønsker at gøre et smart koncept til altafgørende virkelighed, har brug for sponsorer fra ledelsen. Sponsorer medlemmer af ledelsen spiller en vigtig rolle, når det gælder om at sikre, at idéer og projekter udvikler sig fra design til implementering. De har erfaring på områder som f.eks. forretningsstrategi og finansiel støtte, der afgør sandsynligheden for, at et initiativ enten skrottes eller støttes.

I en digital tidsalder er rollen som sponsor fra en af topledelsens medlemmer - r – f.eks. en CFO, CMO eller COO - alfa og omega. Bestyrelsen bombarderes med potentielle teknologiske projekter, der vedrører alt fra sociale over mobile til Big Data-medier og cloud'en.

Interessen er til fordel for medarbejdere, der har interesse i alt, hvad der handler om det digitale. Men den kan dog også være en ulempe. Hvis salgstalen ikke rammer plet, anser de skeptiske bestyrelsesmedlemmer blot et digitalt projekt for at være endnu et forslag i en lang række af dyre initiativer.

Bestyrelsen skal kunne forstå, hvad et projektforslag vil gøre, for så vidt angår en forbedring af den måde, virksomheden p.t. fungerer. Et digitalt projekt – som f.eks. mobiliseringen af et websted eller en ny app – er i sig selv ikke nok eller slutproduktet.

Sponsorerne skal hjælpe projektlederne med at vise, hvordan webmobiliseringen vil medføre, at flere kunder kan handle med virksomheden, uanset hvor de fysisk befinder sig. De skal hjælpe projektmedarbejdere med at definere, hvordan en app vil give nye former for information til en fleksibel arbejdsstyrke.

Sponsorer fra ledelsen er det menneskelige link mellem innovationsgenerering og værdiskabelse. Sponsorerne sikrer, at ledere udarbejder et knivskarpt projektforslag til bestyrelsen, således at det er klart, hvilket problem der løses, hvilke muligheder der er for implementering og hvilke potentielle risici og fordele, der ligger i at gå videre med initiativet.

Sponsoren er også den, der holder hånden over projektteamet. Han/hun har adgang til topchefen, og kan lette det pres, der hviler på teamet, ved

at være ansvarlige for, om projektet lykkes eller slår fejl, både under og efter implementeringen. Sponsorerne er med til at mindske forventningens byrde, så den enkelte person længere nede i hierarkiet kan fokusere på det, de er bedst til, det være sig projektoprettelse, udvikling, afprøvning, implementering og finjustering. Sponsorer fra topledelsen hjælper kort sagt med at gøre fantastiske idéer til en konkurrencemæssig fordel.


[Læs mere]

http://www.zdnet.com/article/five-ways-to-help-get-your-it-project-signed-off/