BUSINESS BYTES

Hvad er en god digital leder?

  • Slået op for 2 år siden
  • 3 min. læsning

I en digital tidsalder skal lederne være hjemmevante med konstante ændringer og løbende udvikling. Den rette kombination af mobil, social, cloud- og Big Data-teknologi giver fremsynede virksomheder mulighed for at omlægge deres strategier og tjenester meget hurtigt.

Amazon blev etableret som en online-boghandel for blot 20 år siden, men spredte sig med succes til alle andre detailområder over imod produktionen af forbrugerelektronik og – som noget af et mest uventede – mod cloud-teknologi i virksomhedsklasse.

Da Amazon blev etableret som virksomhed i en garage for 20 år siden, solgte Apple niche-computere. To årtier senere står vi så med verdens mest værdifulde virksomhed, der er markedsleder inden for smartphones, tablets og bærbar teknologi.

I begge virksomheder var en stærk ledelse – i form af Jeff Bezos i Amazon og Steve Jobs i Apple – den afgørende faktor. En succesrig digital virksomhed er kun så god som den leder, der udpeges til at føre an i den digitale transformationsproces. Selvom Amazon og Apple måske nok er afvigelserne inden for vækstprognoser, gælder de samme principper dog for alle virksomheder – fra de store kendte virksomheder til små og mellemstore selskaber.

Driften på tværs af alle sektorer ændrer sig i takt med den innovative brug af digital teknologi. Systemerne og tjenesterne findes ikke bare i en isoleret sfære. Hvis virksomhederne virkelig vil presse permanente ændringer igennem, skal de også have ledere, der forstår teknologiens magt, og som kan føre planerne ud i livet.

Skønt digitale ledere måske arbejder for mere traditionelle virksomheder, har de dog mange træk til fælles med Bezos and Jobs. De mest succesrige ledere er engagerede og arbejder side om side med egne kolleger og eksterne eksperter om at finde frem til, hvordan kan opnå en konkurrencemæssig fordel ved at tage kalkulerede risici.

Den form for leder forstår, hvor vigtigt det er at kunne arbejde på tværs af organisationen og bruge tid på at tænke over, hvordan teknologi kan bane vejen for nye arbejdsgange. Digitalisering påvirker alle aspekter af en virksomhed – fra marketing, reklamer, salgskanaler og endda HR til kommunikation og finans. Derfor er det også vigtigt, at digital ledere bruger lige så meget tid på at engagere sig i mennesker som i bits og bytes inden for IT.

Fællesnævneren for alle digitale ledere er, at de er parat til at opfordre til nye måder at tænke på, og at de også er klar til at implementere nye initiativer. Disse ledere holder altid et vågent øje med etablerede, virksomhedsmæssige mål, samtidig med at de også lytter til folk og bruger deres intelligens til at forstår, hvornår innovation kan medføre fantastiske resultater eller føre til en risiko, som det faktisk ikke er værd at tage.

Selvom din virksomhed måske ikke er så heldig at have Bezos eller Jobs i spidsen, har din virksomhed folk, der kan bruge deres viden til at hjælpe jer med at tænke anderledes.

Store digitale ledere ved, hvordan man udnytter et alsidigt økosystem af højt uddannede medarbejdere. Og i en digital tidsalder er en leder, der formår at tæmme forskellen og skabe en konkurrencemæssig fordel, afgørende for succes.