BUSINESS BYTES

Hvad er en ”mobile first”-filosofi?

  • Slået op for 1 år siden
  • 3 min. læsning

Som CIO har du ikke råd til at overse det faktum, at, størstedelen af forbrugeren oplever dit online brand på mobile platforme. Nogle statistikker, der er værd at bide mærke i: Der er fem gange så mange smartphones, som der er pc'er, og alene i USA tegner mobilenheder sig for 55 % af internetforbruget i forhold til 45 % for pc'er. Endnu mere overbevisende er det faktum, at 70 % af mobilsøgninger fører til handling på websteder inden for en time (kilde: Searchfest 2015). 

I Luke Wroblewskis bog, Mobile First, argumenterer han for, at vi skal tænke på den mobile bruger som det første, ikke kun fordi vi vil høste frugterne fra den mobile vækst i dag, men fordi det også vil forberede os på den eksplosive vækst, der forventes i fremtiden. Tre grunde til, at du skal tænke "mobile first":

1.     En "mobile first"-filosofi tapper ind i den nuværende vækst og forbereder dig til fremtiden

Wroblewski laver en meget interessant sammenligning i sin bog: Han påpeger, at mens der hver dag aktiveres 1,45 millioner smartphoneenheder, fødes der kun 317.124 mennesker. Så væksten af smartphones overgår befolkningstilvæksten i væsentlig grad. Han nævner eksemplet fra Yelp, en meget populær anmelderservice: I øjeblikket bruger kun 7 % af dens samlede brugere sine mobilprodukter.Imidlertid er det interessant, at disse 7 % er ansvarlig for 35 % af de samlede søgninger på tværs af alle produkter. Selv hvis du ikke er overbevidst om den umiddelbare værdi for din virksomhed lige nu, fremtidssikrer du på effektiv vis din virksomhed ved at tænke "mobile first".

2.     En "mobile first"-filosofi tvinger dig til at fokuserer på det, der er vigtigt

Wroblewski identificerede flere begrænsninger ved mobilenheder, herunder enhedens skærmstørrelse og ydeevne, som rent faktisk kan øge en brugers mobiloplevelse. De mindre skærmstørrelser på mobiltelefonerne tvinger designere til at fjerne de irrelevante og forstyrrende aspekter af deres design. Alt for ofte ønsker virksomheder at fylde alle tilgængelige pixels og ender i sidste ende med rodede websteder, der er svære at navigere i og bruge.

Men når der udvikles til en mobilenhed, tvinger den mindre skærmplads design- og udviklingsteams til at fokusere kreativt på, hvad der er virkelig vigtigt, fordi der simpelthen ikke er plads til uvæsentlige elementer.

Wroblewski påpeger med rette, at for at drive din forretning effektivt er det virkelig nødvendigt, at du forstår dine kunder og din forretning. Når du designer til en mobil enhed først, tvinger det dig til at være tydelig og fokuseret omkring visionen for din forretning.

3.     Du åbner op for nye muligheder ved at tage mobile first-filosofien til dig

Folk bruger deres mobile enheder alle vegne. Derfor opstår der konstant nye muligheder for at yde en bedre service til kunderne. Et godt eksempel er oplysning om placering. En mobil enhed kan lokalisere en brugers nøjagtige placering mere præcist end en stationær computer og kan bruges til at levere relevante oplysninger om deres bestemte placering eller omgivelser.

Kort sagt: Hvis du ikke tager en mobile first-filosofi til dig med hensyn til onlineindhold, risikerer du at sakke bagud.