BUSINESS BYTES

Hvad kommer efter CDO'en?

  • Slået op for 1 år siden
  • 3 min. læsning

IT-branchens terminologi ændrer sig hele tiden. Man er god til at skabe hype om nye koncepter for derefter at glemme dem hurtigt. Sprogbrugen inden for branchen udvikler sig helt naturligt, i takt med at systemer og tjenesteydelser ændrer sig. Det er denne evolution, der ikke blot beskriver branchens værktøjer, men som også beskriver udviklingen inden for ledelse.

Tag nu bare rollen som CDO – Chef Digital Officer. Man begyndte at skabe hype om rollen for tre-fire år siden. Gartner spåede, at CDO'en "ville vise sig at være den mest spændende og mest strategiske rolle i det næste tiår". Analyseinstituttet mente, at 25 % af virksomhederne inden 2015 ville have en CDO.

Langt inde i 2015 kan vi så spørge, hvordan det gik med den forudsigelse? Man kan med rimelighed sige, at svaret sikkert er "noget blandet". Det er ikke svært at finde eksempler på CDO'er blandt de største virksomheder. Førende, kendte virksomheder som f.eks. McDonald's, General Electric og Renault har haft stor gavn af at have en CDO på plads. Disse ledere bruger teknologi og innovation til at fremme kundeoplevelsen. Starbucks er f.eks. kendt for at bruge apps sammen med et succesfuldt loyalitetsprogram. Hos avisen Guardian har man sammensat et produktteam, der skal undersøge nye muligheder om data og analytiske resultater.

Men fælles for alle disse succeshistorier er, at der hersker en vis tvivl om, hvorvidt CDO'ens rolle slet og ret er endnu en døgnflue inden for IT. For det første er IT-cheferne (CIO'er) åbent begyndt at tvivle på rollens betydning og påpeger, at de selv allerede presser på med ændringer ved hjælp af digital teknologi.

Kritikerne vil måske mene, at den form for udsagn blot er et resultat af konkurrencen inden for IT-ledelsen i en tid, hvor CIO’erne risikerer at miste kontrollen over de teknologiske indkøb til de enkelte forretningsenheder. Men der er dog yderligere tegn på CDO-rollens potentielle undergang fra Forrester, der mener, at organisationerne bør undgå at have tilføjet flere C-stillinger til den øverste ledelse. Analyseinstituttet mener, at man i 2015 vil opleve, at dygtige CIO’er gør CDO'ernes rolle overflødig.

Det vil være en svær opgave at magte for visse CIO’er. Mange IT-ledere fokuserer fortsat i alt for høj grad på de driftsmæssige aspekter. De er bebyrdet med det daglige ansvar for IT-afdelingen og kan dermed ikke bruge så meget tid, som de burde – måske helt op til 70-80 % – på kunderettet innovation. Men alligevel er det en udfordring, som CIO’erne bør takle direkte. IT-ledere, der ikke forholder sig til CDO-rollens betydning – eller for så vidt CMO’en eller dataanalytikerens – vil opleve, at de er reduceret til en ledelsesmæssig reservedel. Man kan få dækket så stor en del af IT-behovet nu i form af services, at CIO’erne højst sandsynligt skal holde styr på en mindre intern IT-organisation.

CIO’er, der accepterer forandringer, vil kunne bruge deres mangeårige erfaring og vise, hvordan virksomheden kan skabe værdi gennem ny, digital teknologi. Når denne type projekter bliver en del af de normale forretningsprocedurer, kan det meget vel tænkes, at behovet for en CDO falder.

Den chef, der er bedst positioneret til at styre og lede den digitale dagsorden, vil da sandsynligvis være CIO’en – eller netop den person, der frygtede, at alt det digitale kunne føre til, at deres ledelsesrolle på C-niveau ville forsvinde.



[Henvisninger]

Gartner om CDO-rollens fremmarch:
http://www.gartner.com/newsroom/id/2208015

Eksempler på virksomheder med CDO'er:
http://www.digitaltransformationbook.com/15-companies-chief-digital-officer/

CDO'ens storhed og fald:
http://www.computerweekly.com/feature/Chief-Data-and-Digital-Officers-rise-to-threaten-the-CIO

Forrester om CDO-rollens hedengang:
http://www.zdnet.com/article/forrester-warns-cdos-dont-expect-career-longevity/