BUSINESS BYTES

Udnyt informationens sande styrke

  • Slået op for 3 år siden
  • 2 min. læsning

Af David McCandless

Data-journalist and information designer,

Skrevet af: David McCandless. David er en engelsk IT-journalist og såkaldt "information designer". Han har stiftet den visuelle blog Information Is Beautiful og er forfatter til succesbogen af samme navn.


Det er en veletableret praksis at bruge information på arbejdspladsen til at drive effektiviteten. "Big data" er blevet et mantra i erhvervslivet, og globalt anerkendte varemærker er vokset frem omkring den relativt enkle tanke om at behandle og håndtere data samt information. På trods af denne nye datacentrerede tilgang i forretningslivet er information dog stadigvæk i bekymrende grad en fejlhåndteret ressource.


Hvis information fremstilles på en dårlig måde, kan det være, at du ikke er i stand til at formidle den påtænkte historie eller meddelelse. Standard datavisualiseringer som grafer og tabeller klistres alt for ofte helt ubevidst ind i rapporter og præsentationer. De giver langt fra merværdi, og jeg vil også mene, at du ved at standardisere dine informationsstrømme gør dit vigtigste aktiv en bjørnetjeneste.


Information er kun nyttig, hvis den præsenteres på en sådan måde, at beslutningstagere kan forstå den, blive motiveret af den og agere ud fra den. Effektive datavisualiseringer kan sætte virksomheder i stand til at finde meningen med ellers rå og uforståelige tal. Kort sagt, med den passende fortolkning og præsentation, kan din data blive dit mest effektive værktøj. Og en meget magtfuld allieret.


Vellykket datavisualisering kræver, at information er selvforsynende og kan fortælle en tydelig historie. Husk at sætte det i kontekst. Kvartalsrapporterne, som udelukkende viser en liste med xx milliarder i omsætning, giver kun mening, hvis de bruges i den rigtige kontekst, og hvis listen stilles op mod årlige ændringer, i forhold til konkurrenter eller i forhold til hele markedet. Og sørg for at bruge de rigtige oplysninger. Hvis du forsøger at give et helhedsbillede ved at tage enhver lillebitte oplysning med, vil du ikke opnå succes. Virksomhedsledere skal hurtigt kunne arbejde sig igennem oplysningerne. De bør ikke overlades til den vanskelige opgave at skulle tyde fragmenterede talsæt.


Jeg tror inderligt på, at oplysende information giver næring til en succesfuld virksomhed. Og hvis det skal kunne nære ethvert hjørne af din organisation, skal denne information deles med alt personale.


Din information er alt for vigtig, så sørg for, at den ikke havner i hænderne på nogen, som ikke ved, hvordan den skal håndteres, forstås eller præsenteres. For mig tegner information, som fremstilles på en god måde, et tydeligere og mere præcist billede end noget andet regneark. Velopstillet, informativ grafik kan formidle, inspirere og motivere på en måde, som standard søjlediagrammer og lagkagediagrammer ikke kan.


Spørg dig selv – hvad er den mest effektive måde at kommunikere med et publikum på og få dit budskab hørt?


Faktum er, at data, som er pakket smukt ind, er et perfekt værktøj, uanset hvilket publikum det præsenteres for. De mængder af information, som er tilgængelige i dag, kan være svære at håndtere, og det er fristende at lade sig styre af dem. Men sandheden er, at ved blot at sætte data i et koncist, kontekstuelt og smukt format kan du virkelig få din røst hørt og sikre, at din pointe bliver hørt og set.