BUSINESS BYTES

"The Internet of Things" kommer…

  • Slået op for 3 år siden
  • 3 min. læsning

Nu tror du måske endelig, at du har fået det forkromede kundeoverblik? Du ved, hvad de kan lide, og hvad de ikke kan lide. Du kender til deres forbrugsmønstre, og du ved, hvordan de helst vil have, at du kommunikerer med dem? Så livet bliver sikkert bare lidt enklere fra nu af? Måske i et lille stykke tid. I hvert fald indtil "The Internet of Things" kommer…


Gartner spår, at der vil være 26,6 mia. enheder online, når vi når hen til 2020. Disse tilsluttede enheder har potentialet til at give marketingfolk data, som ikke alene er overvældende i omfang, men også er meget varieret.


Der er ikke noget nyt i at indsamle information og analysere den til at udforme kampagner, men bredden og dybden af den information, som vil være tilgængelig, når "The Internet of Things" bliver en hverdagsting, kan medføre store udfordringer for marketingschefer, der ikke er forberedt på det. Der er dog ikke kun dårlige nyheder. “The Internet of Things" har også potentialet til at give en konkurrencefordel til dem, der tidligt kan håndtere det. Hvordan kan dagens marketingfolk forberede sig?


Forstå sammenhængen mellem gennemskuelighed og kundedata


Den første udfordring er at forstå følsomheden omkring indsamling af kundedata. Folk har gang på gang vist, at de gerne vil udveksle data, hvis de selv får noget ud af det, og hvis det bliver gjort på en gennemskuelig måde. Supermarkeder bruger data fra deres medlemsprogrammer til at tilbyde rabatter på ofte købte varer, og Google gennemsøger sine kunders e-mail-konti for at sende målrettede reklamer. Men denne form for indtrængen i privatlivet er accepteret, fordi kunderne ved, at det sker, og de mener, at de får noget ud af det. Der er en hårfin grænse – en række virksomheder har allerede krydset denne grænse og risikerer at skræmme loyale kunder væk ved at vise, hvor meget de egentlig ved om dig – uden først at være helt gennemskuelig.


Det er vigtigt, at marketingfolk har fuldstændigt styr på de etiske regler og deres kunders forventninger til – og rettighed til – privatliv. Det er afgørende, at man fra starten er åben omkring, hvilken data der indsamles, så kunderne er klare over, at de har en valgmulighed, og at de dermed er med på idéen. De skal kunne føle, at de får noget til gengæld, som de selv får gavn af.


Få styr på dine data


Den næste udfordring er at få styr på de data, du nu har fået til rådighed. Hvordan binder du informationen om en persons kørevaner, kaffeforbrug og sengetid sammen? Hvad gør du med det, når du har fået den information? Hvordan ved du, hvilken del af denne kundeindsigt er mest værdifuld, og hvordan bygger du videre på det for hurtigt at finde frem til og reagere på tendenser og muligheder?


Morgendagens marketingfolk skal enten udvikle, eller købe sig til, en helt forskellig kompetence, end den man finder i den traditionelle marketingværktøjskasse, for at sikre, at de får det meste ud af de muligheder, som Tingenes internet byder på. For at få tingene helt rigtigt skal marketingfolk blive dataguruer, uden at de glemmer deres vigtigste kompetence: at skabe enestående kommunikation med kunden.


Ud over data: Udforsk nye kanaler


Fremkomsten af tilsluttede enheder åbner også i den grad for nye marketingkanaler. Det vil snart være muligt at kommunikere med kunder ved at sende målrettede reklamer eller beskeder til stort set alle deres tilsluttede enheder i deres hjem. Amazon er allerede i gang med at sælge e-readers og tablets til en lavere pris mod at de kan vise reklamer på startskærmen, og det er bare begyndelsen.


Det betyder uden tvivl en endnu større fragmentering, hvad angår tilgængelige kanaler for marketingfolk, og successen vil afhænge af, i hvor høj grad man kan vælge de kanaler, som giver det største udbytte. Det er også vigtigt, at man finder den rette balance mellem brugbarhed og indtrængen. Køleskabe vil kunne vise en reklame for et online-supermarked, når det finder ud af, at du mangler de vigtigste dagligvarer som mælk eller smør, men vil forbrugere tage det godt imod, og vil de finde det lige så nyttigt som de virksomheder, der udvikler disse funktioner? Vil denne indblanding i deres dagligdag være det hele værd?


Jo, "The Internet of Things" kommer. Men marketingfolk, som forbereder sig i forvejen og laver deres lektier grundigt, så de er helt opdateret om etik og privatliv, og som får fuldt overblik over, hvordan de håndterer store mængder kundedata i god tid, bør ikke være bekymret. De kunne være den næste store mulighed, som de har ventet på.