BUSINESS BYTES

3D-print - en revolution

  • Slået op for 1 år siden
  • 3 min. læsning

Potentialet for 3D-print til at transformere detailbranchen og produktionsindustrien er enormt omvæltende og spændende. Selvom teknologien er tilbage fra starten af 1980'erne, er det først den relativt nylige digitale revolution og "the Internet of Things", der har gjort teknologien kommerciel og ændret den fra at være en industriel til en mere forbrugerrettet teknologi. Innovation bliver mere og mere udbredt. Sektorer som f.eks. sundhedssektoren oplever lige nu, at virksomheder arbejder med at printe menneskelige kropsdele til erstatning for de dyre proteser, og NASA undersøger mulighederne for at producere 3D-printede fødevarer.

Detailindustrien er også på vippen til de helt store forandringer. Specialiserede online-forhandlere har kickstartet udviklingen inden for detailhandlen, men nu er også nogle af sværvægterne inden for detail ved at få øjnene op for udviklingen. Det gælder bl.a. Amazon, der sidste år i USA lancerede en 3D-printbutik, der sælger smykker, legetøj og andre gaveartikler.

Inden for de seneste år har detailhandlere og disses leverandører været under stadigt større pres for at kunne levere kundetilpassede og individualiserede produkter - og om at kunne gøre det inden for stramme tidsfrister. Men personalisering og kort leveringstid hænger ikke altid økonomisk sammen med de traditionelle produktionsmetoder, der er optimeret mod en høj volumen af ensartede varer. Men med 3D-print bliver det, ligesom med digitalprint generelt, stadig lettere at kunne forene det personaliserede med den automatiserede produktion. Sælgeren leverer de tekniske tegninger, hvilket er hurtigt og problemfrit, og kunden tilpasser dem så enten derhjemme eller i butikken.

Dette baner vejen for en hel ny ære af masseproducerede, men individualiserede varer. Branchen træder naturligvis stadig sine barnesko, og teknologien understøtter kun sjældent store kvantum. Men i takt med at teknologien udvikles, vil volumen også stige og stadig medføre væsentlige værdi- og kostbesparelser.

Vil 3D-print ændre måden vi handler på i fremtiden?

Betyder det dermed, at fremtiden for detailhandlen og handel generelt vil være demokratiserede designprocedurer og butikker med digitale tekniske tegninger? Vil produktionen flytte sig fra fabrikkerne til butikkerne? Eller i sidste ende til private hjem, når millioner af mennesker benytter sig af et grundlæggende design eller en teknisk tegning, som de derefter kan tilpasse individuelt afhængigt af deres egne præferencer?

Det er der meget, der kunne tyde på. Det er naturligvis ikke en ændring, der vil ske i dag, men vi bevæger os hele tiden støt hen imod en anden form for handel, der vil varsle starten på en ny æra med spændende nystartede virksomheder og projekter, der kan udvikle sig hurtigt og tilbyde innovative design.

Hvad betyder det så for butikkerne på butiksstrøg og e-handelsbutikker som f.eks. Amazon? Det stemmer, at vi i den nærmeste fremtid sikkert stadig har brug for den lokale IKEA og bilforhandlere til at købe store varer, som vil være svært at printe derhjemme. Men detailhandlerne har en oplagt mulighed, hvis de primært sælger mindre husholdnings-, mode- eller andre almindelige varer, for at afprøve 3D-print som en måde, hvorpå de kan forny sig og holde sig på forkant af udviklingen. Det sker måske ikke inden for de næste 10-20 år, men det er en yderst reel mulighed, at vi inden for de næste 100 år vil se en kæmpemæssig forbrugeromvæltning inden for detailhandlen.