BUSINESS BYTES

Er der et ledelsesmæssigt hul at udfylde?

  • Slået op for 1 år siden
  • 3 min. læsning

I løbet af de seneste måneder og år har der været en stigning i antallet af C-roller. Fra CCO (Chief Customer Officer) til CDO (Chief Digital Officer eller Chief Data Officer). Denne tendens afspejler begejstringen og nervøsiteten omkring Big Data, avanceret analyse og begyndelsen på kundens tidsalder. Nu ved alle, at der er enorme muligheder inden for disse nye forretningsområder. Fra omkostningsreduktion til kvalitetsforbedringer – data er en god ven i forretningsverdenen. I samme grad spiller det fornyede fokus på kundeoplevelsen fra både B2B- og B2C-spektret en enorm rolle i forbindelse med at sætte liv i konkurrencen i forretningsverdenen. Alligevel er mange virksomheder ikke forberedt på det.  

Er nye C-roller svaret på disse nye tendenser? Det afhænger i høj grad af kompetencehullet i organisationen samt størrelsen af det. 

For hvad angår dataadministration, vil de fleste organisationer ikke have brug for en CDO til at implementere grundlæggende dataadministrationsforanstaltninger, hvis organisationen allerede har et tæt samarbejde mellem it- og marketingteamet. På samme måde kræver det heller ikke en CDO at få analyser til at slå an i en virksomhed. Dette gøres bedre gennem et bredere kulturelt skift og ikke gennem endnu et medlem af ledelsen.   

Selvom næsten alle organisationer har brug for en figur til at tage ansvaret for kundeoplevelsen, så er det ikke alle, der vælger at ansætte en person på lederniveau til at tage denne rolle. I mange virksomheder er det en lederrolle i marketingafdelingen, der har ansvaret for kundeoplevelsen (f.eks. marketingdirektøren). Nogle betydningsfulde brands, f.eks. Disney World, har ikke brug for kundedirektører, ganske enkelt fordi kunden er så indgroet i deres kultur. Med andre ord kræver de bredere bevægelser i virksomheden ikke altid nye ansættelser. Sommetider kan det være nok med en ny måde at tænke på. 

Hvornår er der et ledelsesmæssigt hul at udfylde? En rolle som CDO eller en CCO bliver først aktuel, når virksomheden er klar til at beslutte, hvordan den vil konkurrere med data, den digitale oplevelse eller kundeoplevelsen på langt sigt, og begynder at opbygge de organisatoriske færdigheder, den skal bruge for at kunne gøre dette. Spørgsmålet er ikke, hvordan man administrerer nye tendenser mest effektivt, men mere at forstå, hvad de kan gøre for jeres virksomhed, i takt med at den udvikler sig. Hvordan hjælper data os med at gøre ting, som tidligere var umulige for os at gøre? Hvad er det næste for jeres kunder? Mens en ny C-rolle ikke nødvendigvis er det først skridt i denne proces, så kan han eller hun være det sidste skridt.