BUSINESS BYTES

Hvordan kan 3D-print påvirke detailkundens fremtidige oplevelser?

  • Slået op for 2 år siden
  • 3 min. læsning

3D-print har virkelig potentialet til at transformere hele detailoplevelsen. Det giver et smidigere produktionsforløb, end tilfældet er med traditionelle metoder, og der er enormt potentiale for at personliggøre produkterne, og det hele kan gøres for en i stadigt stigende grad mere konkurrencedygtig pris. Men alt potentialet til trods stammer 3D-print faktisk helt tilbage til starten af 1980'erne. Det blev først nævnt i Gartner’s Hype Cycle for ny teknologi i 2007.

Men det, der startede som en "innovationstrigger" på det analytiske Hype Cycle, er hurtigt blevet til et indbringende marked, hvor Gartner hentyder til, at leverancen af 3D-printere vil vokse med 98 % i 2015 og derefter fordobles i løbet af 2016.

Det er svært at sige, hvordan 3D-print i de forskellige udformninger vil ændre fremtidens detail- og kundeoplevelse. Men de tendenser, vi er ved at kunne se, tyder på, at der allerede er en grundlæggende ændring på vej, idet kunderne bliver stærkere og stærkere, og teknologien udvikler sig for at kunne opfylde deres behov.

For det første bliver produktionstiden kortere og kortere. Det skyldes primært hurtigere design- og prototypecyklusser takket være 3D-printprocessen, men i takt med, at udviklingen får bidt sig bedre fast, vil fabriksetableringstiden, redskaber til bearbejdelse af nye produkter samt andre produktionsbarrierer begynde at forsvinde. 

For det andet er åbent design kommet for at blive. Grupper af slutbrugere vil i stigende grad være ansvarlige for produktdesignet, og det vil være tilgængeligt for alle slutbrugere med de nødvendige færdigheder og redskaber. Dermed vil kundetilpasning i stigende grad være normen, indtil forbrugerne begynder at forvente det som en del af den generelle produktion.

Endelig er kundetilpasning ikke den eneste kundefordel. Indkøbscyklussen, der allerede er optimeret til at levere masseproducerede produkter inden for kortest muligt tid, kunne med 3D-print blive endnu kortere. F.eks. kan bestilling af udsolgte varer, der tidligere ville medføre forsinkelser på op til en måned, høre fortiden til, da alle varer potentielt set kan printes med det samme og løbende efter behov. På tilsvarende vis vil tilpasningen af 3D-print derhjemme sætte forbrugerne i stand til at købe design på nettet og derefter printe produkterne derhjemme. Således kan man springe hele ordreprocessen over.

I dag er nogle af de tunge detailnavne begyndt at eksperimentere med 3D-print. Det gælder bl.a. Amazon, der i USA sidste år lancerede en 3D-printbutik, som sælger smykker, legetøj og andre gaveartikler. Men det er kun starten. Mens 3D-print fortsætter sin udvikling, bliver det meget lettere – og billigere – for kunderne at købe et langt bredere udvalg af individuelle produkter efter behov og for firmaer at tilbyde langt større hastighed, nøjagtighed og kundetilpasning.