BUSINESS BYTES

Hvordan bliver man relevant som leverandør for små og mellemstore virksomheder?

  • Slået op for 1 år siden
  • 2 min. læsning

For de fleste små virksomheder er valg af it-leverandører blot endnu en opgave på en uendelig liste over opgaver. Det, som en lille eller mellemstor virksomhed har brug for, er ekspertrådgivning fra forhandlere, som kan ændre it fra at være en udfordring til at være et værktøj, som kan oversætte jargonen og hjælpe med at levere skræddersyede løsninger, så hver enkelt lille virksomhed kan nå sine specifikke mål. 

At forstå kompetencehullet

I en nyere Canon-undersøgelse svarede mere end en tredjedel (36 procent) af ejerne af små og mellemstore virksomheder at de manglede kompetencer inden for it-software, da de startede deres virksomheder. Dette kompetencehul kan potentielt medføre problemer på længere sigt. Moderne virksomheder kører på teknologi – og denne it-afhængighed vil kun blive større med tiden.

Heldigvis ser de kloge ejere af små og mellemstore virksomheder den digitale transformation som en måde at forbedre produktiviteten på. Dette fører til et større antal små og mellemstore virksomheder, der søger rådgivning og dermed giverforhandlere mulighed for at præsentere deres løsning eller tjeneste.  

At overvinde transformationsudfordringen 

Nogle ejere af små og mellemstore virksomheder er muligvis bekymrede for, at de, i modsætning til større virksomheder, ikke har adgang til en stor dedikeret teknologisk infrastruktur. Men den digitale transformation har banet vejen for en ændring inden for tilvejebringelsen af it-ressourcer. Ligesom større virksomheder kan små og mellemstore virksomheder benytte sig af cloud-tjenester til at udvide deres it-ressourcer, i takt med at virksomhedens behov ændrer sig.

Mindre virksomheder vil ofte have muligheden for at opbygge deres teknologistrategi fra bunden, og de kan flytte til en cloud-løsning og anskaffe de nødvendige tjenester efter behov, i takt med at behovet opstår.
I lyset af disse udfordringer samt fremkomsten af cloud-tjenester skal små og mellemstore virksomheder være i stand til at arbejde sammen med partnere, som kan støtte dem på fem nøgleområder:

• Klarhed – Leverandørerne skal lave tjenester, som er skræddersyet til små og mellemstore virksomheder, og som er klart definerede og har betalingsstrukturer, som er nemme at forstå
• Enkelhed – Små og mellemstore virksomheder ønsker at bruge mindre tid på it-administration, ikke mere
• Sikkerhed – Videregivelse af kontrollen til en tredjepart bør ikke betyde mindre vished om, at sikkerheden er i orden. Gode partnere har informationsintegritet øverst på deres prioriteringsliste
• Pålidelighed – Den eksterne levering af tjenester er aldrig bedre end de aftaler om tjenesteniveau, som leverandørerne kan garantere
• Levedygtighed – Det er fantastisk med langsigtede partnerskaber, men hvis omstændighederne ændrer sig, skal små og mellemstore virksomheder kunne fjerne deres data på sikker og enkel vis

Ved at dække disse fem områder med samarbejdspartneren vil den lille eller mellemstore virksomhed have et godt udgangspunkt for at transformere virksomhedens drift til det bedre og bruge mindre tid på it-besvær og mere tid på at generere omsætning.