BUSINESS BYTES

Hack din vej ud af problemet

  • Slået op for 3 år siden
  • 2 min. læsning

Der var engang, hvor ordet hackathon ville have spredt rædsel på chefgangen. Grupper af unge hackere, som samler sig for at bruge deres evner på godt og ondt, afhængigt af hvordan stemningen var, har aldrig lydt som noget bestyrelsen vil bakke op omkring.


Men nu viser det sig, at de kan, og der er mange, der gør.


Hackathons er blevet til en stor tradition hos Facebook, men fænomenet bliver i stigende grad en almindelig forretningsaktivitet, selvom det er en ganske ny en. Der er dog et par nævneværdige pionerer, som er blevet opmærksomme på deres potentiale.


For eksempel organiserer Nestlé events med teams, som bliver spurgt om at komme med nye marketingidéer og -løsninger, og hvor der er fælles fokus på, hvilke budskaber og billeder som giver genklang på de sociale medier. Teams sporer svar på indhold, inden de beslutter sig for, hvilke af dem der skal promoveres, så de kan have endnu større virkning. Deres hackathons involverer også virksomhedens marketing- og it-teams, som samles for at evaluere, afprøve og forbedre værktøjerne, så varemærket ikke alene kan finde frem til, hvilke værktøjer som fungerer bedst, men også til at skræddersy dem til virksomhedens behov og krav.


I andre organisationer kan forskellige funktioner drage fordel af at samle sig og arrangere events, hvor man forsøger at få bugt med nogle af de fælles bekymringer. "Problemet" skal forklares med tilstrækkelig lidenskab, så de forskellige teams virkelig har lyst til at løse det, og dette kan være alt fra "Hvordan får vi et samlet indblik i kunden?" over "Hvordan påvirker sociale medier vores salgspolitik?" til "Hvordan kan vi tage en dag ud af vores back office-ordrehåndteringssystemer?".


Uanset hvad udfordringen består i, så kan en hackathon være et fantastisk våben, som kan blive føjet til chefernes arsenal af værktøjer som et supplement til deres gamle favoritter som brainstorms osv. Hvorfor? Ikke alene fordi man finder på idéer, men også fordi de præsenteres som fuldt køreklare. Det er det, der gør dem så attraktive – der er ganske få chefer, som ikke vil være glade for at få serveret en idé, som allerede er klar til at blive lanceret, i stedet for at de bliver præsenteret som en ting, der er "nice to have", og som man kunne arbejde videre med.


Disse intensive samarbejdssessioner er også et frisk pust for medarbejdere, som får lov til at tænke ud over deres normale, daglige rammer, og som tænker på mere overordnede mål, som kan gavne hele virksomheden. Og de giver virksomheder en fremragende mulighed for at samle afdelingerne, så de i fællesskab kan finde innovative måder at bruge information på til at løse virksomhedens udfordringer.


Selvom idéen om at afholde en hackaton er forholdsvis ny, viser eksempler på nogle fremadtænkende, etablerede virksomheder, at de kan give resultater for store virksomheder også. Derfor vil de forhåbentligt kun blive mere populære. Så, hvilken udfordring vil du hacke din vej ud af?