BUSINESS BYTES

God synlighed kræver gode redskaber

  • Slået op for 1 år siden
  • 3 min. læsning

Intelligens. Det kan betyde, hvor klog du er, men her dækker det, hvilke informationer, du har. Ligesom militæroplysninger kan finansielle oplysninger være det, der vinder eller taber slaget. En ting er sikker: Det har aldrig gavnet nogen at ignorere dem.

Finansafdelingerne har altid indsamlet og analyseret data for at få indblik i, hvordan virksomheden klarer sig. Til arbejdet har man brugt både blyant og papir og hulkort. Men i de sidste fem år er der sket en udvikling.

For det første afstedkom finanskrisen, at man koncentrerede sig og virkelig fokuserede på de mindste detaljer i de finansielle resultater. Hver enkelt vare på lageret, alle ubetalte fakturaer, alle usolgte produkter kunne medføre unødvendige lån for virksomheden.

For det andet er Business Intelligence-software blevet mere tilgængelig og data mere udbredt. Nu har finansafdelingerne mulighed for at udnytte data både fra deres egne systemer inden for f.eks. lønninger eller indkøbsekspedition, og for at udnytte data fra andre virksomhedsapplikationer som f.eks. ressourceplanlægning, salg, forsyningskæde og HR. Samtidig er softwaren blevet lettere at anvende, bedre til at tilpasse data fra forskellige kilder og til at fremlægge resultaterne mere visuelt, så finansafdelingerne kan agere bedre og hurtigere.

Forretningsfunktionerne hænger desuden mere sammen, og dataene er i højere grad ajourført. I stedet for at skulle vente i flere uger på vigtige data om salg eller fakturering behøver finansafdelingerne nu kun vente få dage eller timer. Nogle virksomheder er endda begyndt at analysere data fra live-systemer ved hjælp af såkaldt "in-memory"-analyse.

Sammenlagt giver det økonomichefen et enestående indblik i virksomhedens finansielle stilling.

Don Maillard, der er KPMG's chef i Nordamerika for finansstyring, siger: "Vi mener, at økonomichefen er ved at blive virksomhedens vigtigste kanal for de vigtige data. Økonomichefen kan som den nye "videnschef" udnytte virksomhedsanalyser til at sammenkæde driftsmæssige og finansielle resultater. F.eks. kan forvaltningen af fabriksanlægget inden for produktion samt dets kapacitet og reserve være afgørende for den driftsmæssige succes. Men disse prioriteter hænger også direkte sammen med omsætningsprognoser, og økonomichefen er perfekt placeret til at udnytte virksomhedsoplysningerne på det område og dermed fremme de generelle resultater i virksomheden."

Denne holdning understøttes også af data. En undersøgelse, der er udført i fællesskab af Gartner og Financial Executives International, viser, at 15 af de største 19 forretningsprocesser , som økonomichefer har identificeret som værende dem, der kræver forbedret teknologisk support, generelt håndteres af teknologi inden for Business Intelligence, analyser og resultatforvaltning.

Business Intelligence-projekter er ingen smal sag. Der bruges stor energi på at overbevise folk fra hele virksomheden om at samtykke til visse betingelser og på systematisering af data for dermed at ende med en sammenhængende forståelse af resultaterne – og når en virksomhed har styr på de oplysninger, den håndterer, er det det første skridt på vejen. Nu har økonomicheferne de redskaber til rådighed, som det kræver at forstå deres position, når den ændrer sig, så de ved, hvordan de kan forbedre den, når det er nødvendigt. Det kræver kun data, software og en god portion knofedt.

Læs hvordan du kan skabe større værdi på bundlinjen gennem automatisering af finansielle arbejdsgange.



[Referencer]


1 “Survey Analysis: CFOs Top Imperatives” fra The Gartner FEI CFO technology Study, 2013
http://www.gartner.com/newsroom/id/2488616