BUSINESS BYTES

Giv dine systemer nyt liv

  • Slået op for 3 år siden
  • 2 min. læsning

Virksomhedsledere kræver stadig mere avancerede rapporter i realtid om salg og andre indikatorer. Kunderne vil have svar med det samme på deres forespørgsler, gnidningsløs service og umiddelbart tilgængelige oplysninger om konti, fakturering og support. Den øverste ledelse vil have informationssystemer, der er hurtige, differentierende og lønsomme. Det er ikke så underligt, at teknologiens ledere hele tiden er under pres for at dele og levere splinternye og dugfriske forretningsoplysninger! Uanset hvilken branche, vi taler om, er den uafbrudte informationsstrøm blevet afgørende for enhver virksomheds drift og stiller hele tiden flere og flere krav til ældre IT-systemer.

Der findes sikkert ikke et ord, der på mere unødvendig vis er knyttet til en negativ holdning, end ordet "ældre". Det lader til at rumme alt det, som informationschefen burde være imod. I lyset af denne negative holdning er det næppe overraskende, at strategien med at "smide væk og købe nyt" er så udbredt, og at de fleste informationschefer helst gik tilbage til tegnebrættet og startede en gennemgribende opdatering af teknologien, hvis ellers de fik mulighed for det. Frem for at udvide en eksisterende platforms egenskaber eller funktioner lader fristelsen til at smide væk og købe nyt nærmest til at fremkalde billeder af fuldstændige opgraderinger, og at man gør rent bord og starter på en frisk.

Det burde ikke være nødvendigt. Når det er populært at smide væk og købe nyt, er det tegn på manglende tillid til skalerbarheden og tilpasningsevnen, hvad angår de nuværende IT-systemer. Selvom det indledningsvist stiller producenterne og forhandlerne af sådanne systemer i et dårligt lys, kan det faktisk forklares helt enkelt som manglende planlægning. Teknologi købes normalt som en løsning på et aktuelt problem og ikke som løsning på et fremtidigt problem. Meget få virksomheder køber teknologi med henblik på at fremtidssikre virksomheden mod situationer, der eventuelt kan opstå på længere sigt. Dermed får frygten for, at opgraderinger går galt, eller for, at ældre systemer ikke kan holde trit, mange til at tro, at den eneste holdbare løsning er at starte helt forfra igen.

Det bør også overvejes, at udskiftning af ældre systemer, der er grundigt inkorporeret i en virksomheds infrastruktur, ikke blot handler om IT. Store, gennemgribende ændringer har vidtrækkende følger for de ansatte, træning og i sidste ende lønsomhed. Ingen organisation har i virkeligheden råd til at en fuldstændig opdatering af deres systemer, hver gang de støder på et problem.

Agilitet betyder, at man formår at ændre og tilpasse systemerne hurtigt, sikkert og effektivt. Gode teknologiske beslutninger handler ikke kun om at løse aktuelle problemer, men også om at sikre evnen til at kunne håndtere fremtidens problemer.

Det vigtigste skridt for en informationschef er at involvere sig i den langsigtede planlægning. Når den øverste ledelse beslutter, hvordan virksomheden skal se ud om 10 eller 20 år, skal informationschefen være en del af diskussionen for derved effektivt at kunne planlægge IT-udviklingen. At kunne spå om en virksomheds fremtid kræver, at man kan spå om kundernes fremtid og deres behov, men det er lige så vigtigt at planlægge, hvordan teknologien skal tage højde for ændringerne.

Når man står over for vanskeligheder og besværlige problemer, som ældre IT-systemer nogle gange kan medføre, er det alt for let at lade sig friste til at finde splinternye, separate løsninger og starte forfra. Men det reelle svar ligger i at kunne planlægge fremadrettet og vælge en infrastruktur, der er skalerbar og giver mulighed for at tilføje nye funktioner, der kan tilpasses uforudsigelige fremtidige begivenheder. Med andre ord: Giv dit system nyt liv.