BUSINESS BYTES

Europæiske små og mellemstore virksomheder identificerer de vigtigste udfordringer for at komme videre og opnå succes

  • Slået op for 1 år siden
  • 2 min. læsning

At sige at de økonomiske forhold i Europa har været udfordrende for små og mellemstore virksomheder, ville være at undervurdere situationen kraftigt. Små og mellemstore virksomheder er dog fortsat optimistiske, og Canons undersøgelser af stemningen hos små og mellemstore virksomheder på tværs af Europa indikerer, at der er nogle afgørende udfordringer i forbindelse med opnåelsen af denne succes.

At se udefrakommende økonomiske hensyn i øjnene

Analysefirmaet ICM udførte for nylig en undersøgelse med flere end 1.200 ejere af mindre virksomheder på tværs af Europa. Undersøgelsen viser, at små og mellemstore virksomheder samt små virksomheder, der drives fra hjemmekontorer, føler sig begrænset i deres bestræbelser på at vokse, og der er nogle kraftige udsving mellem de forskellige geografiske områder.

De tyske virksomhedsejere har tendens til at have de mest positive fremtidsudsigter, mens de britiske virksomhedsejere har blandede følelser, for hvad angår forretningsudviklingen. Spanien synes fokuseret på vækst, men er kraftigt udfordret af økonomien, og 75 procent af de små spanske virksomheder svarer, at den overordnede økonomiske situation i deres land er den afgørende udefrakommende udfordring.

Denne undersøgelse fremhæver de økonomiske konjunkturers underliggende betydning for små virksomheder, og mens nogle lande er i bedring, kæmper andre for at komme tilbage til samme niveau som før recessionen.

At håndtere interne problemer i virksomheden

For mange ejere af små virksomheder udgør udefrakommende forhold et frustrerende bånd. Dog er der nogle afgørende problemer, som virksomhedsejeren selv kan påvirke.

Ejere af små og mellemstore virksomheder skal være fleksible nok til at kunne gå ud og kommunikere med kunderne for at få øjnene op for deres nye krav. Helt op til 45 procent af små europæiske virksomheder erkender at det at identificere nye forretningsmuligheder samt kundefastholdelse er nogle af de vigtigste udfordringer, og 28 procent af ejerne af små og mellemstore virksomheder ønsker at bruge mere tid på at servicere kunderne.

Fleksibilitet er en afgørende komponent for små virksomheder, der ønsker at nyde godt af det økonomiske opsving, og at skære ned på administration er en metode til at frigøre værdifuld tid og ressourcer.

At udnytte nye muligheder

En Canon-undersøgelse viser, at mere end en fjerdedel (28 procent) af ejerne af små og mellemstore virksomheder mener, at de bruger for meget tid på papirarbejde.

Men med ny udskrivnings- og cloudteknologi kan små virksomheder reducere den tid, de bruger på administration – så der bliver mere tid til at fokusere på det, der er vigtigt for deres virksomhed.

Kampen for at få væksten i gang igen betyder hurtigt, at ejere af små virksomheder skal bruge mere tid på kundernes krav. Og ved at overvinde den byrde, der er forbundet med administration, vil små virksomheder med større sindsro kunne afsætte mere tid til service, innovation og vækst.