BUSINESS BYTES

Digital afhængighed river bogen med regler for arbejdspladsen i stykker

  • Slået op for 3 år siden
  • 2 min. læsning

Først var der digitale immigranter. Så kom de digitale indfødte.  Takket være den eksponentielle vækst i digital teknologi ser vi nu en generation, der har langt højere forventninger end nogensinde før. De kræver en sammenhægende oplevelse på tværs af de mange forskellige enheder, de ejer. Digital afhængighed er tidens trend.


Smarte virksomheder udnytter denne nye type medarbejder, der lever og ånder for teknologi. Deres naturlige forståelse for digitale værktøjer og teknikker ses som en hjælp snarere end en hindring. Det medfører endda en fundamental forskydning i den måde, IT-beslutninger bliver taget på.


Traditionelt set lå IT-beslutningerne hos IT-chefen og IT-direktørerne, og det var IT-afdelingens lederes rolle at viderebringe nyhederne til resten af organisationen. Der er nu ved at ske en ændring, så forandringerne sker nedefra og op, iværksat af medarbejderne.


Kontorpersonale bliver i stigende grad mere proaktive og stiller krav til teknologien på deres arbejdsplads. Det er ikke svært at forstå, da de bruger det hver dag og har behov for de rette værktøjer til at styre den stigende mængde information, de forventes at behandle.


Alarmerende 25 procent af organisationer indrømmer dog, at deres ansatte bruger "uofficiel" cloud computing og værktøjer til informationsdeling for at klare denne udfordring. Problemet er, at virksomhederne ikke altid stiller de rigtige løsninger til rådighed for medarbejderne, hvilket betyder, at de hver især skal finde dem selv.


Det er en farlig tendens for IT-chefer, som skal bibeholde kontrollen med virksomhedens teknologi, infrastruktur og information, da det gør det svært at overvåge medarbejdernes brug og sikre, at teknologien ikke udgør en risiko for data eller virksomhedens sikkerhed. For at håndtere dette kan IT-beslutningstagerne skabe systemer, der tydeliggør ansvarsområderne for begge parter. Det kan være så enkelt som at uddanne medarbejderne og udarbejde en vejledning om risici ved at dele og tilgå information et andet sted eller at oprette en politik for BYOD.


Arbejdsgiverne kan også tage fat på problemet ved ikke-godkendt teknologi i starten af købscyklussen. I stedet for at afvise medarbejdernes ønsker skal IT-chefen tale åbent med dem for at forstå deres behov og matche dem med den rette teknologi. Konsekvenserne af at misforstå denne dialog kan i sidste ende have en negativ indvirkning på bundlinjen, hvis frustrationerne rammer kogepunktet.


Arbejdsgiverne og beslutningstagerne skal lære at tilpasse sig til denne ændring. Virksomheder, der prioriterer formelle IT-strategier, som udnytter medarbejdernes initiativer uden at gå på kompromis med sikkerheden, vil have en konkurrencemæssig fordel. Resultatet bliver mere engagerede brugere og en mere fleksibel og produktiv arbejdsstyrke.