BUSINESS BYTES

Har du otte sekunder?

  • Slået op for 3 år siden
  • 3 min. læsning

Det kan være svært at lytte, ikke? Dette er ikke blot en subjektiv opfattelse, det er faktisk facts baseret på en nylig konstatering: Vores opmærksomhedsspændvidder bliver kortere og kortere. Med alle vores moderne adspredelser som smartphones, tablets, internet-tv, bærbare teknologier osv. er opmærksomhedsspændvidden hos din gennemsnitlige kunde for tiden ca. otte sekunder.


Otte sekunder!


Det betyder naturligvis ikke, at folk kun kan koncentrere sig i højst otte sekunder ad gangen. Vi kan altid koncentrere os om et stykke arbejde, hvis det er interessant (eller hvis vi bliver betalt for det!). Men det betyder, at en gennemsnitlig virksomhed blot har otte sekunder til at overbevise en ny kunde. Det er ca. 20 sekunder kortere end den gennemsnitlige tv-reklame. Derfor handler denne artikel ikke om at pakke så meget information og branding som muligt i otte sekunder. Den handler om, hvor vigtige de første otte sekunder er.


I modsætning til almindelig opfattelse behøver dette ikke nødvendigvis overraskelsestaktik eller vanvittige reklamestunts, men det hjælper at rette sig efter et enkelt budskab: “Vi er alle sammen mediebureauer nu.” Dette udsagn blev først nævnt af Forrester-analytiker Nick Thomas i 2009 og er siden hen blevet kampråbet for fremtrædende marketingfolk. Lyder det som en overraskelse?


Publikummer bliver i stigende grad mere fragmenteret, i takt med at forbruget af digitale medier tager over. Brugere efterlyser mere og mere spændende indhold gratis. Virksomheder kæmper med få deres stemme hørt i den øredøvende og uendelige strøm af marketingbudskaber. Marketingteams skal hele tiden generere kampagner, som virkelig skaber værdi for kunden, og de skal kende deres kunder ud og ind.


Dette er naturligvis alle sammen marketingschefens ansvar. Varemærker har længe brugt indhold til at engagere deres brugere, men i takt med at vi bevæger os fra en distributionsmodel til en forbrugsmodel, er der en række nye kompetencer, som skal prioriteres.


Den første er behændighed.


Hvis du tænker på de karakteristika, som medieorienterede virksomheder har, er det mest åbenlyse, at de er såkaldte indholdsmaskiner. Mediebureauer udsender indhold, som deres brugere er interesseret i, og som opfordrer dem til at dele det – og de gør det hurtigt. Der er ingen papirnusseri, ingen, der skal godkende teksten juridisk (for det meste), og ingen, der skal godkende brandidentiteten. Hurtighed er nøglen.


Den anden er redigering.


God redigering handler udelukkende om at have et klart budskab. Det handler om at sikre de første otte sekunder af din brugers opmærksomhed og måske otte sekunder til. Effektive redaktører er altid interesserede i det materiale, de skriver, og de bør kunne forstå det grundlæggende formål med hvert stykke indhold, og se, hvordan det passer ind i de overordnede marketingmål. Med den hastige udbredelse af indhold bliver denne kompetence mere og mere eftertragtet.


Endelig bør marketingchefer lære, hvordan de får deres kunder til at være historiens helte.


Varemærker bør prise deres kunder og ikke sig selv. De bedste historier er altid dem, der har et menneskeligt aspekt. Det er ganske let at forstå hvorfor – fordi læserne er mennesker. De kan genkende sig selv i historierne, og de kan identificere sig selv med hovedpersonerne.  Kunder vil bedre kunne forholde sig til din historie, hvis du kommunikerer til dem på deres niveau.


Marketingchefer bør forestille sig, hvordan deres virksomheds produkter eller services påvirker deres kunders liv, og præcisere det.


Exceptionelle mediebureauer skaber indhold, som er specifikt nok til at være troværdigt og universelt nok til at være relevant. Selvom brand storytelling er et varmt buzzword, så har konceptet eksisteret i flere årtier.  Historier handler ikke om fakta, tal og statistikker. De skal være fængslende, mindeværdige og inspirerende. De får os til at glemme hverdagens trivialiteter og fører os hen til et sted, hvor fantasien får frit spil.  Det har aldrig været enkelt at fange og holde fast i kunders opmærksomhed, og med vore dages digitale revolution, den hastige teknologiske udvikling og den hastige udbredelse af indhold, er det blevet endnu sværere. Men det er ikke umuligt.


Fangede vi din opmærksomhed?