BUSINESS BYTES

Barrierer for små virksomheders succes

  • Slået op for 1 år siden
  • 2 min. læsning

Som indehaver af en mindre virksomhed er dit mål helt enkelt: Du skal forbedre din virksomheds processer, samtidig med at du tilbyder dine kunder konkurrencedygtige services. Små virksomheder mangler dog tit de ressourcer, som de større virksomheder typisk har til rådighed. Men alle store virksomheder var jo også små engang, så hvad kan SMV'erne lære af sværvægterne?

Den evige administrationsbyrde

Den evige bunke papirarbejde er et yderst velkendt billede for mange indehavere af små virksomheder. Canons undersøgelser tyder på, at næsten en tredjedel (28 %) af Europas SMV'er og SoHo'er bruger mere tid, end de bryder sig om, på generel administration. Derfor siger 29 % af virksomhederne, at de ikke bruger nok tid på at opsøge og skaffe nye kunder og aftaler.

IT-ressourcer og -udfordringer

Ledere af større virksomheder er ikke heller ikke immune over for den daglige administrationsbyrde. IT-chefer i store, velrenommerede virksomheder kritiseres tit for at bruge for meget tid i dataafdelingen og ikke nok tid på de værdiskabende opgaver. Eksperter taler bl.a. om Pareto-princippet, hvor 80 % af virkningen kommer fra 20 % af aktiviteterne. Det kaldes også "80/20-reglen" og giver en indikation af, hvordan en virksomheds anstrengelser kan være spildte kræfter.

Principper i praksis

Brancheanalytikere foreslår, at ressourcer for IT-chefers vedkommende ville kunne udnyttes bedre, hvis de kunne allokere flere af dem til at skabe nye forretningsmuligheder frem for at bruge ressourcerne på papirarbejdet.

49 % af SMV- og SoHo-indehavere er enige om, at bureaukrati er en udfordring i deres daglige arbejde, og det vil være vanskeligt for dem at flytte fokus fra driften til forretningsudvikling.

Mobilitet i højsædet

Frem for at skulle takle et bjerg af administrative opgaver, når de vender tilbage til kontoret, kan indehavere af små virksomheder benytte mobil cloud-teknologi, hvor medarbejderne kan modtage og opdatere oplysningerne når og hvor som helst. Den digitale transformation bør også omfatte hovedkontoret. Ved at oprette elektroniske versioner af diverse optegnelser ved hjælp af ny printteknologi opnår man fuld kontrol over bearbejdning og ekspedition af forretningsinformation.

De administrative udfordringer kan overvindes ved at tage ved lære af større virksomheders metoder, ved at indføre ny teknologi og gennem digital transformation. Sammen kan det i høj grad reducere tidsforbruget på store administrative opgaver og øge produktiviteten ved at fokusere på aktiviteter, der kan ses på bundlinjen.