Canon lykønsker vinderen af årets World Press Photo

Søborg, Den 13. februar. Canon Danmark, verdensførende inden for imaging-løsninger, lykønsker Mads Nissen der er udråbt som vinder af World Press Photo of the Year 2014. Vinderbilledet viser det homoseksuelle par, Jon og Alex, i en intim stund i Sankt Petersborg i Rusland. Billedet er en del af et større projekt med titlen ”Homophobia in Russia” lavet for Scanpix. Mads Nissens billeder vandt også kategorien ”Contemporary Issues”.

WPPH_image_FINAL
Credit: Mads Nissen, Denmark, Scanpix/Panos Pictures

World Press Photo-konkurrencen, globalt anerkendt som verdens mest prestigefulde konkurrence for fotojournalister, har været sponsoreret af Canon siden 1992. World Press Photo kører nu på 58. år. I år har 5.692 professionelle fotografer fra 131 lande indsendt i alt 97.912 fotos. Juryen har uddelt priser indenfor otte temaer. Ud af dem blev Mads Nissens billede valgt som årets pressefoto.

”Vi er meget stolte af at kunne støtte fotojournalister over hele verden og belønne deres talent gennem kåringen af Årets Pressefoto”, udtaler Else-Marie Westh, kommunikationsdirektør for Canon Danmark. ”Mads Nissens kraftfulde billede sætter spot på et aktuelt og vigtigt emne. Men billedet gør det på en elegant, intelligent og meget kunstnerisk facon.”

Mads Nissen har taget vinderbilledet med et Canon EOS 5D Mark III med en blænde på 2.2, 1/200 af et sekund i lukkertid og en ISO-værdi på 1600.
Som vinder af World Press Photo of the Year modtager Mads Nissen €10.000 fra World Press Photo til prisuddelingsshowet i Amsterdam. Desuden belønner Canon ham med et professionelt Canon EOS-kamerahus med tilhørende objektiver.

De prisvindende fotos bliver præstenteret ved en udstilling, som besøger mere end 100 byer i 45 lande. Den første World Press Photo udstilling åbner i Amsterdam den 18. april 2015. Billederne på dette års udstilling er printet på en Canon storformat printere og Océ Arizona flatbed printere.

Mere information om World Press Photo er tilgængelig på www.worldpressphoto.org.

Udstillingen kommer til København og løber fra den 2. oktober til og med den 22. oktober og vises i Pressen i København.

Et udvalg af vinderbilleder fra konkurrencen kan downloades fra World Press Photos presseområde: www.worldpressphoto.org/downloads

Link tiil en liste over vinderne kan ses her: http://www.worldpressphoto.org/2015-photo-contest/winners-list