Canon støtter kreativ fotojournalistik på Visa pour l’Image 2014

Søborg, 27. august 2014 – Canon offentliggør i dag sit aktivitetsprogram for Visa pour l’Image 2014, den årligt tilbagevendende festival for fotojournalistik, som afholdes i franske Perpignan. Canon har fremmet interessen for festivalen i 25 år og støttet den berømte begivenhed i mange år. Igen i år vil Canon fremvise sit førende udbud af produkter og tjenester på showet og samtidig formidle ekspertviden til de 3.000 akkrediterede professionelle fotojournalister, som har tilmeldt sig arrangementet.

Visa pour l’Image 2014.jpg

Under alle festivalens 7 dage vil Canon have et spændende interaktivt program med arrangementer, som sætter fokus på det allerbedste inden for fotojournalistik og som afspejler virksomhedens passion for "the power of image". Canons program omfatter bl.a.:

Canons oplevelseszone
Canons oplevelseszone på festivalen vil fremvise Canons omfattende udvalg af professionelle produkter – som dækker alt fra optagelse af billede til print – og hvor fotografer vil have muligheden for at opleve og afprøve de nyeste produkter.  Akkrediterede fotografer kan også besøge CPS-området, hvor de kan få gennemset, renset og udført små reparationer på deres udstyr – helt gratis.

Kreativ inspiration til de besøgende

Canon fortsætter med at arbejde sammen med et imponerede opbud af brancheførende professionelle og fokuserer på at promovere det bedste inden for fotojournalistik. Som en del af seminarprogrammet vil Canon-ambassadør Ziv Koren være vært for en teknisk workshop, som vil give de besøgende et overblik over brugen af EOS 5D Mark III og EOS-1D X i svagt lys. Seminarerne vil finde stedet i Palais des Congrès, og det fulde program offentliggøres på Canon Professional Networks website (http://cpn.canon-europe.com) snarest.

Værkerne af andre Canon-ambassadører vil blive udstillet på festivalen, herunder fotos af Canon Explorer Sarah Caron, som vil fremvise ikoniske billeder fra sin kommende bog, Movida Massala, som hylder Pakistans forskelligartede og hurtigt udviklende modebranche.

I samarbejde med Canon vil eksperter og fotojournalister fra Getty Images også være vært for en række rundbordsdiskussioner og fremvise den prisvindende fotojournalistik, som virksomheden er kendt for. Desuden vil de formidle viden, ekspertise og råd til spirende fotojournalister, så de kan skille sig ud i dagens konkurrenceprægende landskab.
Aftenvisninger af udstilleres og fotografers arbejde vil finde sted dagligt gennem hele festivalperioden på Campo Santo og Place de la République.

Canon Female Photojournalist Award: Viviane Dalles

Canon har også i år sponsoreret Female Photojournalist Award, som vil præsenteres på Visa pour l’Image. Årets pris bliver for første gang støttet af magasinet ELLE og tildeles af Canon til Viviane Dalles for hendes projekt "Teenagemøde i Nordfrankrig". Dalles vil modtage et legat ved uddelingen den 6. september 2014 for at støtte hendes videre arbejde. Alle konkurrencedeltagere er blevet bedømt på både tidligere arbejde og deres planer for fremtidige projekter. Derudover vil vinderen fra 2013, Mary Calvert, udstille sit værk om the War Within på festivalen.

Markering af Ian Parry-legatet

I anledning af 25 års jubilæet for det ansete Ian Parry-legat vil der blive udstillet ikoniske billeder på festivalen fra deltagerne. Alle billeder vil være printet på Canons imagePROGRAF-storformatprinter. Canon vil også overrække et EOS 5D Mark III til årets vindere for at hjælpe dem med deres valgte opgave og vil desuden uddele selve legatet, så de kan realisere deres projekt.

Canon Danmark i Perpignan
Canon Danmark deltager på Visa pour l’Image i Perpignan med de to pro-repræsentanter Jamil Olsen og Stefan Andersen. Flere danske pressefotografer og fotojournalister har igen i år valgt at rejse til Perpignan på en tur arrangeret i samarbejde med Canon. Turen vil være fyldt med fotoinspiration og spændende fotooplevelser.

Canon Professional Network
Canon Professional Network vil rapportere direkte fra Visa pour l’Image i Perpignan fra den 1. til den 7. september 2014. For at se historier fra showet og for mere information om festivalen kan fotografer og entusiaster besøge: www.canon-europe.com/cpn.