Canon forbedrer XF205's funktionalitet med en gratis firmware-opdatering

Søborg, 21. April 2015 – Canon annoncerer i dag ny firmware til virksomhedens populære Full HD-videokamera, XF205. Den nye firmware forbedrer kameraets støjniveau ved svage lysforhold og muliggør live-streaming af videomateriale over IP-netværk. Den nye firmware er udviklet på baggrund af tilbagemeldinger fra mange forskellige brugere – fra broadcastere til bryllupsvideografer – og forbedrer XF 205's ydeevne og optagelsesmetoder.

XF205

Forbedret ydeevne i svage lysforhold, mindre støj – en ny indstilling for billedkvalitet
Den første firmware-opdatering, som allerede er tilgængelig, har en ny indstilling for billedkvalitet, der sætter brugere i stand til at lave optagelser med mindre støj, selv under svage lysforhold. Den nye opdatering giver brugerne friheden til at vælge blandt deres foretrukne billedkvalitet ud fra deres optagelsesbehov. Man kan vælge fra den nuværende standardindstilling, som prioriterer optagelser i høj opløsning, eller den nye indstilling, som prioriterer optagelse af videomateriale med mindre støj.

Understøttelse af live IP-streaming
Endnu en firmware-opdatering, som vil være tilgængelig fra slutningen af juni 2015, vil gøre det muligt at streame videomateriale over IP-netværk med XF205 – en fremgangsmåde, som er meget udbredt i tv-branchen. Med denne funktion vil brugere kunne overføre direkte billedmateriale til nyhedsprogrammer og videodelingssites. Derudover vil XF205 med den nye firmware kunne arbejde med Fujitsus udstyr til videooverførelse – Fujitsu Network IP-900IID og IP-920D HD/SD Compact-videodekodere  – ligesom med software , som understøtter IP-streaming. Men denne nye funktion vil brugere kunne streame video over et IP-netværk, uden at de skal ændre på eksisterende videooptagelses- og redigeringsworkflows, som man kender dem på tv-stationer.

Forbedret funktionalitet
Ud over IP-videostreamingsfunktionen vil den nye firmware også give muligheden for brugere af XF205 at drage fordel af to nye optagelsesfunktioner. For det første vil videografer kunne bruge slow motion- og fast motion-optagelse (ved optagelse i MP4-format) – så hastigheden kan sættes ned med op til 40 % eller op med op til 250 %. For det andet vil valgmenuen have et forbedret brugerinterface, når man vælger Wi-Fi-indstillinger på XF205, hvilket giver intuitiv og letforståelig betjening.

For yderligere information kontakt produktchef John Hudson, joh@canon.dk

¹De nye indstillinger for billedkvalitet medfører en mindre nedgang i opløsning sammenlignet med indstillingen for billedkvalitet, som oprindeligt bliver anvendt i XF205.
²Fujitsu Network IP-900IID og IP-920D er varemærker af Fujitsu Limited, registreret i Japan og andre lande. Fujitsu Network IP-900IID og IP-920D vil understøtte XF205 fra april 2015. Fujitsu Network IP-900IID og IP-920D HD/SD Compact-videodekodere er muligvis ikke tilgængelige/til salg i alle lande.

³Yderligere oplysninger omkring den testede software vil være tilgængelige i slutning af juni 2015 på Canons særlige website for professionelle digitale videokameraer: canon.jp/prodv (Bemærk venligst, at websitet er på japansk).