Canon XC10 - et gennembrud for såvel kompakt 4K video som stillbilleder

Søborg den 8. april 2015: Canon har i dag løftet sløret for en helt ny og banebrydende type camcorder, nemlig XC10 - et kompakt og let multifunktionskamera, der er lige velegnet til video og stillbilleder i forrygende kvalitet. XC10 gør det muligt for alle at arbejde i forrygende 4K kvalitet, og nyheden har naturligvis arvet en væsentlig del af funktionaliteten fra Cinema EOS serien. XC10 byder på hidtil uset fleksibilitet i stort set enhver tænkelig optagefunktion og er den perfekte løsning både som stand-alone kamera til den selvstændige filmproducent og som B-kamera i større produktioner.

XC10.jpg

4K kvalitet til den professionelle og entusiasten
Udover at byde på en kvalitet i en klasse, man eller kun møder i langt dyrere camcordere, samt en fleksibilitet og brugervenlighed, som den kendes fra camcordere i kompaktklassen, leverer XC10 imponerende optagelser. Det teknologiske omdrejningspunkt er en stærk kombination af en nyudviklet 1” CMOS sensor og Canons nye DIGIC DV5 processor, hvilket giver alle uanset niveau den imponerende hastighed og kvalitet, der er nødvendig for at kunne arbejde professionelt med 4K.

XC10 passer perfekt ind i et eksisterende Cinema EOS workflow og kan optage i UHDTV standard (3840 x 2160) 4K, der lagres på et CFast 2.0™ kort i en kvalitet på op til 305 Mbps, samt Full HD (1920 x 1080) der lagres på et SD kort i en kvalitet på op til 50 Mbps. Det sker i pro-standard 4:2:2 colour sampling for bedst mulig kvalitet. XC10 leverer samme imponerende farvegengivelse, som kendes fra Cinema EOS camcorderne, og kan arbejde i op til ISO 20.000, hvilket både sikrer perfekte optagelser selv under dårlige lysforhold, og et dynamisk spænd på hele 12 blænder (Wide Dynamic Range). Det giver perfekt detaljerigdom i både højlys og skygger.

Den kreative frihed kan for alvor komme til udtryk gennem det nyudviklede objektiv med 10x zoom. Et objektiv, der naturligvis både lever op til de store kvalitetskrav, som 4K stiller, og rummer Canons markedsledende billedstabiliseringsteknologi. Brændvidden understreger de kreative muligheder, idet det er muligt at arbejde i et område svarer til 27.3 - 273 mm i 35 mm verdenen. Der er således tale om et objektiv, som kan klare alle typer af scener lige fra panorama til close-up. XC10 håndterer stillbilleder lige så professionelt som video, og det er muligt enten at optage særskilte stillbilleder i en kvalitet på 12 megapixel eller at grabbe frames i en kvalitet på 8.29 megapixel direkte fra 4K videooptagelserne.

Kompromisløst og optimeret design
XC10 redefinerer ganske enkelt opfattelsen af, hvorledes man kan konstruere en kompakt camcorder med imponerende ydeevne uden at gå på kompromis med brugervenligheden. Camcorderen er som standard forsynet med et rotérbart håndgreb, der gør det muligt at optage fra enhver vinkel, lige som der er nem adgang til den drejering, der styrer manuel zoom og fokusering.

XC10 er endvidere udstyret med en vari-angle touch LCD-skærm på 7.66 cm. med100% søgerdækning. Hvis man ønsker at arbejde mere traditionelt, kan skærmen, der endvidere giver adgang til menusystemet, monteres med en lupsøger.

Født til de professionelle workflow
Canons nye XF-AVC H.264 codec understøtter optagelse i såvel 4K som Full HD kvalitet, hvilket giver nem integration med de markedsledende non-lineære redigeringssystemer. Canon Log Gamma giver maksimal frihed i post-produktionen og sikrer perfekt kvalitetsmatch med Cinema EOS camcorderne. Desuden er der mulighed for at optage i 4K for eventuelt senere at nedskalere til Full HD, hvis det måtte ønskes.

Med henblik på at fuldende de kreative muligheder gør XC10 det muligt at optage både i slow og fast motion, inklusive op til 1200x fast motion i 4K/Full HD og op til1/4x slow motion i HD. Ligeledes skal nævnes muligheden for intervaloptagelse samt, at XC10 er Wi-Fi kompatibel, hvilket gør det muligt at fjernstyre camcorderen enten via en browser, en tablet eller en smartphone.

XC10 nøglefunktioner:

• Imponerende 4K video og 12 megapixel stillbilleder i ét og samme, kompakte kamera.
  • High bit rate XF-AVC filer, der er særdeles velegnede til post-produktion
  • Nem integration med professionelle workflow.
  • Mange kreative muligheder med fast og slow motion.
  • Integreret WiFi for kontrol via browser, tablet eller smartphone.

For yderligere information kontakt produktchef John Hudson.
Vejledende pris for:
Canon XC10 er: 16.999 kr
Canon XC10 128GB/Reader kit er: 21.199 kr

Note: Canon er autoriseret licenstager af Cfast 2.0™ varemærke, som kan være registreret i forskellige jurisdiktioner.

XC10-billeder
Specifikationsark for XC10 [PDF, 91 KB]