Canon udvikler næste generations 8K teknologi og udvider mulighederne for det visuelle udtryk

Søborg, 8 September 2015 – Canon Europa har gennem datterselskabet Canon Inc. i dag afsløret, at fremtiden for Canons Cinema EOS System hedder 8K. Det betyder, at nye 8K camcordere og referenceskærme til professionel brug er under udvikling og vil understøtte næste generations højkvalitets videoproduktioner. Desuden planlægger Canon et stillbillede DSLR kamera med en CMOS sensor, der kan præstere en opløsning på mere end det dobbelte af, hvad Canon kan tilbyde i dag, nemlig en opløsning på hele 120 megapixel.

Cinema EOS System 8K camera.jpgCinema EOS System 8K videokamera
Professional-use 8K reference display.jpgProfessionel 8K
referencemonitor
120-megapixel SLR camera.jpg120-megapixel DSLR-kamera

Note: Produktbilleder skal kun bruges til illustrative formål

Canons teknologier til håndtering af såvel video som stillbilleder i super høj opløsning er med til at definere helt nye grænser for mulighederne i det visuelle udtryk, og som en af de førende teknologivirksomheder anvender Canon da også store ressourcer på research og udvikling af udstyr, der understøtter disse muligheder. Samtidig lægges der vægt på at gøre workflowet problemfrit samt ikke mindst integrere det i eksisterende 4K workflows på en enkel måde.

Cinema EOS System 8K camcorderen vil blive forsynet med en Canon Super 35 mm. ækvivalent CMOS sensor med en opløsning på 8,192 x 4,320 pixels svarende til ca. 35.39 millioner effektive pixels. Vel at mærke med 60 frames i sekundet, 13 blænders dynamik samt et imponerende farvespænd. Den nye camcorder kommer til at fremstå i et kompakt og brugervenligt design og er naturligvis kompatibel med størstedelen af de 96 objektiver, der i dag findes i EF serien. Således vil i alt 78 objektiver - 60 EF objektiver og 18 Cinema objektiver - kunne benyttes.

Den nye 8K referenceskærm vil selvfølgelig også indeholde Canons kendte teknologier til billedbehandling og vil blive i stand til at gengive videomateriale med en hidtil uset klarhed, kontrast og farverum. Med en pixeltæthed på mere end 300 pixels pr. tomme kommer skærmen tæt på en gengivelse, der er bedre, end det menneskelige øje kan opfange, og vil gøre det muligt at producere samt vise optagelser med nuancer i eksempelvis lys og skygge, der ikke hidtil har været mulige at gengive.
Sammen med de to 8K nyheder har Canon endvidere annonceret udviklingen af et DSLR kamera med en opløsning på ca. 120 megapixel. Kameraet vil - som de øvrige Canon kameraer - rumme en CMOS sensor og vil være kompatibelt med den kendte EOS platform. Det betyder ligeledes her kompatibilitet med et stort udvalg af de kendte EF objektiver, idet 60 ud af de 96 objektiver, der er tilgængelige, vil kunne benyttes,

Opløsningen i dette nye kamera vil være så god, at der takket være den super høje skarphed skabes en slags 3-dimensionel effekt, der nærmest giver beskueren en illusion af at kunne træde ind i billedet. Den høje opløsning giver selvfølgelig også helt nye muligheder, når billeder skal printes i stor størrelse eller beskæres uden, at det går ud over kvaliteten.

Industrial Product News