EOS C300 Mark II - imponerende 4K kvalitet, kreativitet og fleksibilitet

Søborg den 8. april 2015: Canon har i dag afsløret detaljerne for EOS C300 Mark II, en helt ny 4K camcorder, der opfylder selv den mest kræsne videoproducents eller TV-producers drømme om kreativitet og fantastiske optagelser. EOS C300 Mark II bygger naturligvis på succesen fra EOS C300, men byder ud over højere grad af robusthed endvidere på bedre ydeevne og funktionalitet. Det skyldes blandt andet to DIGIC DV5 processorer, nye professionelle codecs og enestående dynamikområde, hvilket gør denne camcorder til den mest ydedygtige og fleksible model i Cinema EOS porteføljen til dato.

EOS C300 Mark II

Overlegen 4K kvalitet og fleksibilitet
Med muligheden for at arbejde med 10-bit 4:2:2 filer op til 410 Mbps i 4K eller 10/12-bit 4:4:4 filer i 2K/Full HD med et dynamikområde på op til 15 blænder giver EOS C300 Mark II optagelser i en kvalitet, der kan benyttes i selv det mest avancerede post-produktions workflow. Optagelser, der fremstår knivskarpe i hele farverummet. Camcorderen byder altså på den bedst opnåelige billedkvalitet og understøtter 4K i såvel broadcast (3840 x 2160) som DCI cinematic (4096 x 2160) opløsning.

EOS C300 Mark II kan optage high bitrate 4K filer til dual CFast 2.0™ medier, mens der samtidig optages 4K RAW filer til en ekstern recorder. Det betyder maksimal fleksibilitet og ikke mindst kvalitet. Muligheden for desuden at optage 2K/Full HD Proxy filer til SD medier samtidig understreger endvidere, hvorledes denne camcorder gør det muligt at opnå en strømlinet arbejdsproces.

Den nydesignede Super 35 mm. CMOS sensor fra Canon og et forbedret ISO spænd på op til 102,400 giver mulighed for at arbejde i selv ekstremt dårlig belysning og alligevel opnå optagelser med minimal digital støj uden at gå på kompromis med billedkvaliteten.

Med henblik på at kunne leve op til enhver tænkelig optagesituation giver EOS C300 Mark II både mulighed for fuld manuel kontrol til f.eks. filmoptagelse, og automatisk indstilling. Her er der blandt andet mulighed for Dual Pixel CMOS AF - som nu dækker ca. 80 procent af framen horisontalt og vertikalt - samt ikke mindst automatisk hvidbalance og Face Detection AF. Funktioner, der gør det nemmere at opnå korrekte optagelser ”on the fly” - især i nyheds- eller dokumentarsituationer, hvor begivenheder kan udvikle sig hurtigt.

Lynhurtig integration med professionelle workflow
Canons nye XF-AVC H.264 codecs, der er udviklet til at være kompatible med markedsledende non-lineære redigeringssystemer, gør det ekstremt enkelt at integrere såvel 4K som 2K/Full HD video i alle professionelle workflow uden at gå på kompromis med kvaliteten i råoptagelserne. Blandt andre kan nævnes XF-AVC intra til 4K, XF-AVC Long GOP og Proxy muligheder til 2K/Full HD optagelse - H.264 codecs, der både er fleksible og nemme at anvende. Desuden er det til hver en tid muligt at vælge den opløsning og det codec, der er mest velegnet til opgaven, og med EOS C300 Mark II er det muligt at optage op til 30P i 4K eller op til 120P i 2K/Full HD.

EOS C300 Mark II understøtter en bred vifte af farverum, inklusive BT.2020, Canon Cinema Gamut og DCI-P3. Endvidere er der tale om den første Cinema EOS model med Canons helt nye Log2 teknologi, der giver et dynamikområde på 15 blænder, hvilket er markant mere end på tidligere Cinema EOS modeller. Camcorderen er desuden blevet endnu mere fleksibel, når det gælder lydoptagelse, idet det nu er muligt at optage 4-kanals 48 kHz lyd i 16 eller 24 bit.

Skabt til fleksibilitet
Naturligvis lever EOS C300 Mark II op til de designmæssige traditioner, der kendes fra den øvrige Cinema EOS serie - nemlig i form af et modulært hus, der via et omfattende sortiment af ekstraudstyr kan tilpasses individuelle behov og optagesituationer. EOS C300 Mark II rummer endvidere indbygget, elektronisk Neutral Density filter, som kan reducere lysgennemgangen med op til 10 blændetrin, lige som der er kompatibilitet med fjernkontrollen RC-V100. Desuden kan Wi-Fi mulighed tilkøbes som tilbehør.

Nævnes skal også, at sensoren i EOS C300 Mark II kan udlæse data i en hastighed, der er dobbelt så høj som i forgængeren EOS C300, hvilket minimerer ”rolling shutter distortion” og ligeledes gør camcorderen velegnet til brug ved f.eks. actionoptagelser.

EOS C300 Mark II er kompatibel med de mere end 90 nuværende EF og EF Cinema objektiver, der er tilgængelige, hvilket naturligvis gør det muligt at benytte allerede anskaffede objektiver. Desuden er der support for Canon Cine Servo Zoom, hvilket gør camcorderen kompatibel med et af markedets bredeste udvalg af objektiver til film- og TV-produktion. Skulle det ønskes, er det muligt mod et gebyr at ændre den EF Mount - som EOS C300 Mark II leveres med - til EF Mount med Cinema Lock eller til PL Mount, der er standard i produktionsmiljøet.

EOS C300 Mark II nøglefunktioner:

• High bitrate intern 4K optagelse med ekstern RAW (recorder).
  • High dynamic filer, der er velegnet til post-produktion.
  • Nem integration med professionelle workflow.
  • Mulighed for automatisk indstilling. Velegnet til f.eks. dokumentar.
  • Forbedret ISO spænd med øget fleksibilitet.

For yderligere information kontakt produktchef John Hudson.
Vejledende pris for:
Canon EOS C300 Mark II er 145.999 kr

Note: Canon er autoriseret licenstager af Cfast 2.0™ varemærke, som kan være registreret i forskellige jurisdiktioner.

EOS C300 Mark II-billeder
Specifikationsark for EOS C300 Mark II [PDF, 90 KB]