Canon XF205 og XF200 - kompakt ydelse og fleksibilitet til professionelle videofotografer

Søborg den 2. april 2014: På NAB 2014 i Las Vegas i begyndelsen af april - verdens største fagmesse for video, film og broadcast - vil Canon vise to nyheder i deres serie af XF-camcordere. Nyhederne er XF205 og XF200, der ganske som forgængerne - XF105 og XF100 - byder på kraftfulde features, professionel funktionalitet samt ikke mindst billedkvalitet i topklasse. Alt sammen i et kompakt design, der gør XF205 og XF200 velegnede i en lang række sammenhænge.

XF205.jpg XF200.jpg
XF205 XF200

I forbindelse med udviklingen har Canon lyttet til input fra de mange brugere, der dagligt arbejder professionelt med video, hvilket har dannet baggrund for forbedringer på en række områder. Således giver et helt nyt Canon HD Video System forøget fleksibilitet, blandt andet i form af flere nye optageprogrammer samt ikke mindst integreret Wi-Fi og et forbedret design, der letter såvel formidlingen af optagelserne som selve produktionsprocessen under de mangeartede forhold, den professionelle videofotograf skal kunne arbejde under.

Kompakte kraftværker
De nye camcordere er udviklet til at byde på hidtil uset ydelse, hvilket er sket ved at kombinere enestående billedkvalitet med nye, professionelle funktioner, der giver maksimal fleksibilitet. Kraftværket i begge modeller er Canons HD Video System, der både i XF205 og XF200 rummer markante forbedringer. Således skal nævnes et 26.8 mm. vidvinkel Canon HD objektiv med 20x optisk zoom, hvilket er det dobbelte af forgængerne. Det arbejder sammen med Canon’s seneste HD CMOS PRO billedsensor samt den kraftfulde DIGIC DV 4 processor. Kombineret med 50 Mbps MPEG optagelse og 4:2:2 farverum er resultatet en videokvalitet i fuld broadcastkvalitet med et dynamikområde, der leverer fornemme resultater selv under dårlige lysforhold.

Optimeret fleksibilitet
XF205 og XF200 understøtter de mange nye anvendelsesområder, den professionelle videofotograf skal kunne beherske. Blandt andet muligheden for at kunne optage til flere platforme samtidig. Med de to nye modeller er det således muligt f.eks. at optage højt opløselige MXF filer til CF-kort samtidig med, at der optages lavopløselige MP4 filer i SD eller HD kvalitet. Dermed dækkes behovet til såvel professionel offline redigering som hurtig online distribution.

Selve designet er optimeret, så der er tale om et værktøj, der både er særdeles intuitivt og ergonomisk at benytte. Eksempelvis giver det nye, rotérbare håndgreb langt bedre stabilitet samt kontrol over optagesituationen, især ved optagelser af længere varighed. Placeringen af tre individuelle betjeningsringe på objektivet til henholdsvis fokusering, zoom og blændestyring er kendt af langt de fleste videofotografer og giver lynhurtig reaktionstid i situationer, hvor tingene går stærkt.

Både til den erfarne og den uøvede
Når det gælder selve motivbeskæringen, er der også tale om markante forbedringer på XF205 og XF200. Således skal nævnes en optimeret søger med en opløsning på 1.23 millioner pixels, hvilket blandt andet gør det meget nemmere et kontrollere fokuseringen. Et opgraderet 3.5” OLED display byder ligeledes på højere kontrast, mere levende farver samt hurtigere responstid, hvilket især er en fordel ved optagelse i meget lyse omgivelser, f.eks. kraftigt sollys.

XF205 and XF200 er endvidere ideelle værktøjer for den måske knapt så erfarne bruger. Ganske som den professionelle videofotograf kan forvente et præcisionsarbejdsredskab med fuld kontrol over alle funktioner, kan den uøvede drage fordel af det intuitive og brugervenlige funktionslayout, de fuldautomatiske optageprogrammer samt hjælpefunktioner som f.eks. Face Detection og dermed opnå perfekte optagelser.

Professionel lyd samt Wi-Fi
Selve lyddelen er ligeledes opgraderet på XF205 og XF200, hvilket sikrer professionel lyd i broadcastkvalitet. Således understøttes nu 4-kanals lineær PCM optagelse med to XLR input, hvilket tillader brugen af eksempelvis professionelle shotgun mikrofoner. Der er ligeledes mulighed for at tilkoble en mindre mikrofon med 3.5 mm. mini-jack stik eller benytte den indbyggede stereomikrofon, hvilket betyder høj grad af fleksibilitet.

Begge modeller er forsynet med Wi-Fi og Ethernet LAN, der giver mulighed for nem opkobling til såvel smartphones som tablets og laptops. Trådløs opkobling giver desuden mulighed for at fjernbetjene camcorderen, herunder se optagelserne, og overføre filer via en FTP-server uden brug af yderligere software. Den nye CameraAccess funktion, der gør det muligt at streame filer i lav kvalitet til en anden enhed via Wi-Fi. Dermed er det lynhurtigt at dele f.eks. nyhedsindslag. Desuden skal nævnes, at XF205 med 3G-SDI/HD-SDI, Timecode og Genlock terminaler er forberedt til workflowet i det professionelle multicamcorder studiemiljø eller til at arbejde sammen med andet broadcastudstyr.

“XF205 og XF200 er det helt naturlige næste trin i udviklingen af vores XF-serie med forbedret funktionalitet samt forbedret billedkvalitet og lyd. Historisk set har fleksibiliteten i vores XF-camcordere vundet udbredelse blandt en stor kreds af videofotografer, og de nye funktioner i XF205 og XF200 sikrer dem endnu mere kreativ frihed end hidtil set i så kompakt en camcorder”, siger produktchef John Hudson fra Canon Danmark.

Levering
XF205 og XF200 kan købes fra midten af juli og vil kunne ses på NAB til april.

XF205-billeder
XF200-billeder